Witte rijst

Lange witte droge korrel

Witte rijst

Witte rijst is de meest bekende rijstsoort ter wereld. Het wordt in bijna elk land gebruikt en het is één van de hoofdingrediënten van duizenden recepten.

Aangezien witte rijst een neutrale smaak heeft, is deze rijstsoort universeel te gebruiken in verschillende soorten gerechten.

Waar komt witte rijst vandaan?

Er wordt aangenomen dat witte rijst afkomstig is uit de Yangce-rivier in China. Bij witte rijst zijn de schil, zemelen en kiem verwijderd, doordat de korrel helemaal is geslepen.

Gezondheidsvoordelen van witte rijst:

Hoe witte rijst koken?

De beste verhouding tussen water en rijst is 1,5:1 (1 kopje rijst / 1,5 kopjes water). De optimale tijd voor het koken van Witte rijst is 12-15 minuten.

Vegetarische Gebakken Rijst

Ingrediënten

– 3 kopjes gekookte Bravo Foods Witte Rijst (overgebleven rijst als restjes is zeer geschikt)
– 1 eetlepel plantaardige olie
– ½ kopje fijngesnipperde ui
– ½ kopje gesneden wortel
– ½ kopje gesneden rode paprika
– ½ kopje diepvrieserwten
– 2 theelepels in stukjes gehakte knoflook
– 2 eieren (licht geklopt)
– 3 eetlepels sojasaus (of meer naar smaak)
– 1 eetlepel geroosterde sesamolie
–  zout en peper naar smaak
– optioneel: gesneden groene uien voor de garnering

fried-rice-with-healthy-food

Kookinstructies

  1. Verhit 2 theelepels plantaardige olie in een grote wok- of koekenpan op middelhoog vuur.
  2. Voeg de ui en wortel toe aan de pan, bak 3-5 minuten totdat ze zacht zijn. Roer de rode paprika erdoor; bak nog 2-3 minuten. Voeg de knoflook toe en bak 30 seconden.
  3. Breng op smaak met zout en peper. Haal de groenten uit de pan, leg ze op een bord en dek af om warm te houden.
  4. Giet de resterende olie in de pan; voeg het eimengsel toe en roerbak het geheel in stukjes totdat de stukjes ei gaar zijn. Kruid met peper en zout naar smaak.
  5. Voeg de rijst, de bewaarde gebakken groenten en de diepvrieserwten toe aan de pan. Roer de sojasaus en sesamolie erdoor en meng voorzichtig tot alles goed gemengd en opgewarmd is, voor zo’n 3-4 minuten. Breng op smaak met zout en peper, voeg eventueel meer sojasaus toe.
  6. Serveer onmiddellijk en bestrooi eventueel met gesneden groene uien.