footer logo

Parboiled

Langgraan rijst, lukt altijd

Parboiled

Parboiled rijst heeft een speciale voorstoom-behandeling ondergaan en daarna weer terug gedroogd. Het bevat meer calcium en ijzer dan gewone witte rijst.

Er zijn drie hoofdstappen bij het voorkoken: weken, koken en drogen voordat de rijst wordt geslepen.

Als het gaat om vergelijking met zowel witte rijst als bruine rijst, heeft voorgekookte rijst een lagere impact op de bloedsuikerspiegel en is het geschikt voor mensen die worstelen met diabetes.

Waar komt Parboiled rijst vandaan?

Parboiled rijst komt oorspronkelijk uit India. Wetenschappers Rogers en Huzenlaub bedachten een vorm van voorkoken en vonden een manier om meer voedingsstoffen in rijst te houden. Door het proces bedachten ze dat de rijst harder werd en resulteerde in een hogere maalopbrengst met minder breuk.

 

Voordelen van Parboiled rijst:

Hoe voorgekookte rijst koken?

Optimale tijd voor het koken van parboiled rijst is 15 minuten. Na het koken van voorgekookte rijst, laat het even in de pan nagaren.

Vegetarische rijst

Ingrediënten:

– 1 tl olie
– 2 kopjes Bravo parboiled rijst, maar kan ook met andere rijst
– 2 eieren
– 1 sjalot
– 1 knoflook
– Zout
– 1/2 kop sugar snaps, gesneden
– 1/2 kop peultjes
– 1/2 kop bevroren erwten, niet ontdooid
– 1/4 kop gesneden groene ui
rice salad

Bereidingswijze:

1.Verhit in een grote pan 1 tl olie en roer 2 eieren door elkaar.

2.Roer ze en zet ze opzij. Voeg vervolgens in dezelfde pan sjalot en knoflook toe en roer ze ongeveer 30 seconden.

3.Voeg de erwtjes toe en bak ze ongeveer 3 minuten mee. Zet ze apart en voeg de rijst toe aan de pan.

4.Bak en roerbak ze ongeveer 10 minuten in de pan. Meng ze allemaal en voeg zout toe.